High End kiállítás München, 2018

Szerző: máj 20, 2018Kiállítás

a müncheni kiállítás reflexiói

High End kiállítás München, 2018

Nagy László, l’auditeur, Budapest

2018 Május 19

Nem részletes, sokféle igényt kielégítő beszámoló, inkább csak gondolatok, reflexiók az idei nagy High End kiállításról.
Néhány (nem mindig pozitív) gondolatokat ébresztő szoba, gyártó, termék rövid bemutatása is előfordul.

Az EAR szobájában Tim de Paravicini ragyogó Disc Master lemezjátszójával találkozhattunk.
A hORNS rendszer mellett a Sikora lemezjátszók legnagyobbika, a 108 kg-os Reference szólt, megtekinthető volt az Initial Max Black futómű és egy szép hangszedő cabrió modell is.
A Technics elhozta a legendás direct drive lemezjátszóinak aktualizálását.

A hORNS rendszer

2018 München

A Luxman szobájában a szíjhajtásos PD-171A szerepelt.
A Grand Prix Audio mindkét futóművét a Parabolica-t és a Monacot ($37,500) is bemutatta. A karbonszálas 3D chassis-al rendelkező készülékek direkthajtásúak (a motort egy foszforbronzból készült lendkerék is támogatja). Ismerjük el: a műszaki adatok fantasztikusak, bár ez egy Forma 1-es technológiát idéző cégtől akár el is várható. Poén viszont a LED True Pressure™ Clamp System névre keresztelt rendszerük, melynek különlegessége, hogy szenzorosan ellenőrzi és állítja a leszorítóerőt.

Tennék még ide néhány képet más kiállítókról és a leszorító címszó kapcsán kedvet kaptam ahhoz, hogy hamarosan azzal a témával folytassam.

Légpárnásan csapágyazott futóművek

A japán TechDas jut elsőként eszembe a légpárnásan csapágyazott futóművek közül. Ők most három új lemezjátszó modellt, illetve azok továbbfejlesztését mutatták be: az Air Force Two Premium, az Air Force III Premium, amelyek új lemeztányérral (bronz) készülnek, és az Air Force V.-t mely a gyártó új, legkedvezőbb árú modellje. Továbbá látható volt az Air Force One Premium lemezjátszó kísérleti változata, a “Zero Engine” melynek lemeztányérja volfrám felső réteggel lett kialakítva.
A kiállításon több más gyártó légcsapágyas lemezjátszóival illetve hangkarjaival találkozhattunk, szeretném a dán Bergmann-t említeni, de jelen volt az olasz V.Y.G.E.R és az Opera Consonance is.

Clearaudio

A 40. születésnapját ünneplő Clearaudio nagy, több mint 300nm-es standdal volt kint.
A legendás kisbuszban poénként bemutatták a lemezjátszó lehetséges rezgések elleni elcsatolásának lehetőségét.
Átfogóan láthattuk lemezjátszó építésük históriáját, a falakon körben kirakva munkásságuk jelentősebb állomásait. (Többször elgurult már a gyógyszerük: CMB-csapágy – a kerámia tengelyes, mágnesesen lebegtető tányércsapágy, Absolut Phono – az első aktív RIAA, a sok, akár 12 mágneses MC-hangszedőik, Concept – a mágnesesen felfüggesztett hangkar, stb.)
Kiállításra került hangkarjaik, az MM és MC hangszedőik, lemezmosóik hosszú sora.
Az újdonságaikról majd máskor beszámolunk. 

Angol gyártók

Angol gyártók közül az SME standján a nagy forgalom ellenére a teljes palettát gyorsan áttekinthettük.

A Wilson Beneschnél persze a Circle 25 pörgetett az állvány tetején, mely 6 900 amerikai dolláros áron vásárolható meg. A jubileumi verzió megtartotta a fifikás, karboncsöves, mereven felfüggesztett felépítést. A váz korábban MDF volt, most a nagyobb belső csillapítású POM-ból készül, javítottak a csapágyon is.

Az Origin Live a Sovereign MK4 mutatta be.

Lindemannék idén egy jó Regával demóztak. Nekem szimpatikus volt, hogy egy reális árú rendszerrel demóztak, bevállalva, hogy nem érik el a gyakran csilliárdos müncheni átlagrendszer színvonalát (erről jó volna egy kiadósat beszélgetni, kinek mi a véleménye?).

Az Avid teljes rendszerét, kis és nagy lemezjátszókat és bátor színeket mutatott.
Az avidos kolléga lelkemre kötötte, hogy írjam le, jön a saját hangszedőjük! Egyáltalán nem szólt rosszul, fotóztam, tessék.

A sarokban egy tablón láttam az Oxytone hangkar képét, rákérdeztem: ez egy fejlesztés alatti kar, érdekessége, hogy titánból tervezik 3D nyomtatással készíteni.

SME — A helyes ifjú hölgy a fotózási kísérletemet meglátva egyből pattant is, hogy levegye a plexit (kösz) és mutassa az új Synergy integrált lemezjátszót (£14,950.00), melynek kompakt méretű függesztett vázas futóművéhez a saját – Series IV alapján fejlesztett – Synergy hangkart illesztik. Az Ortofon szállítja az “exclusive series MC Windfeld” hangszedőt, az akkusan táplált fonó a Nagra fejlesztése..

Pro-Ject stand

Gyerünk, merüljünk alá, ma a Pro-Ject által keltett hullámokban!
Szokás szerint szép a bemutatójuk, széles a paletta és jó poén a Yellow Groovemarine!

Tetszik, hogy a megfizethető kategóriában is igényesek, kifejezetten gusztusosnak tartom pl. a Primary DelaDap Wave Special edition-t!
Azt, hogy mostanra milyen magasra jutottak, nem csak a saját standjukon lehet lemérni, hanem azon is, hogy futóműveik, hangkarjaik visszatérnek olyan más gyártóknál – mint akár Avid, Music Hall, ATR stb.

Saját referenciának kitűnő a Signature Line és a 175 Years Vienna Philharmonic lemezjátszójuk, de ide lehet sorolni az EAT kínálatát is! Érdekelne, milyen többletet nyújt a széria példányhoz képest a beton/kevlár kávás tanulmányuk.

Gigalomán és rézfán fütyülő!

A nagy német kiállítás bizonyos értelemben elbizonytalanít: ez lenne az igazi high end?
Mi itthon általában egy alacsonyabb árkategóriát tartunk szem előtt, amikor high end-ről beszélünk. Jórészt joggal, a mi nagyságrendekkel olcsóbb rendszereink többségével is jól együtt lehet élni, zenét hallgatni. Másrészt, előjön a kételkedésem abban, hogy ha már azt a temérdek pénzt elköltötték (és a termék árcédulájának tanúsága szerint visszakérnék), akkor azt példásan tették? Ez a kérdés a gyakorlat felől közelít és lehet, hogy nem kéne?

Nem akarok senkit se megsérteni, de szerepeljen itt most először pár olyan kép, amire személy szerint se nem vágyok, még csak nem is igazán csodálok.
Talán olyan ez, mint amikor a sportkocsigyártók piacán megjelenik még egy csodacsapat, az ő új termékük is legalább olyan drága mint a többi, de azok a megoldások, vagy a formájuk nem hoznak igazán lázba.
Tényleg jó irányba megy sok fejlesztés? Klassz, hogy valaki megcsinálta a levitáló futóművet (nem is lenne drága), de valószínűleg nem véletlen, hogy idén se demóztak vele…. nem hiszem, hogy ezt benézném, és hamarosan minden lemezjátszó levitálna!

Szubjektív

dolog ez persze mi tetszik(?), de a szívem oda húz, ahol sok jó fejlesztés van, rafinéria, jó anyaghasználat. Nagyra becsülöm, ha egy cég nem csak vagy futómű, vagy hangkar, vagy a hangszedő, fonó területén fejleszt érdemben, hisz látom: a másik elemnél nyert tapasztalat szinergiája az egészre és a szomszédos részekre is visszahat!
Személyes elkötelezettségem miatt is örültem, hogy a Clearaudio Statement-je több standon is szerepelt. A többszörösen elcsatolt vázának nagy tömege ellenére minimalista csontváz, a futómű altányérja szíjhajtású (okos szabályozással), melyen közvetlen érintkezés nélkül mágnesesen erőátvitellel hajtja a tányért, egyben megemelve azt (a tányérba szervesen integrálták a peremleszorítót). Ehhez nagy tangenciális hangkart terveztek.
A Goldfinger hangszedő az a kivétel, mely elektromosan, mágnesesen és mechanikusan egyaránt teljesen szimmetrikus, nem a szokásos egy mágneses felépítést követték, hanem oldalanként hat-hat mágnes veszi körül a mozgótekercseket.
Az eredmény:100dB-es dinamikatartományt fog át, 100 kHz-ig visz, 40dB az áthallási csillapítás.

A hanglemezek optikai letapogatása

A hanglemezek optikai letapogatása mindenképpen érdekesen hangzik, hisz ha a kiolvasás érintés mentesen történik, akkor nincs kopás!
Hurrá! Az kiállított japán Almedio Optora Optical Turntable ezt helyezi kilátásba, bár még nem hallhattuk, de előttünk volt – a formaterve nekem kicsit 80-as éveket idézi (kedvelem ezt a tárgykultúrát).
Ez a 25 kilós készülék, a korábbi ELP-vel ellentétben nagyon hasonlít egy lemezjátszóra: látható a tányéron a lemez, a lézeregységet tangenciális „kar” viszi, a futómű egyébként szíjhajtásos.

ELP

Az ELP (Edison Laser Player – tetszik a név) első típusa még 1987-ben jelent meg (LP-1XA). A paletta 2004-re kibővült (LT-1LRC távos $10,500, a LT-1XRC 78-at is tudott $13,300 és a LT-2XRC már kezelte az eltérő lemezméreteket is $14,300).
A következő években több helyen is tesztelték, olvasatomban átütő siker nélkül; hozzám is jutott el megkeresésük, hogy kívánjuk-e itthon forgalmazni. Nem, mivel nem sokkal korábban Németországban egy bemutatón személyesen hallottam – ott szerényen szerepelt.

A közepes hi-fis, inkább zeneietlen megszólaláson túl korlátozó volt, hogy csak nagyon tiszta, lehetőleg nem hullámos és mindenképpen csak fekete lemezek jöhettek szóba a lejátszáshoz. Érthető, persze, de nekem érzelmi alapon kizáró. Ha belegondolok, ahol porszem, ott nincs kiolvasás, sőt hamis a kinyert információ (ELP fotók egyébként a honlapjukról http://www.elpj.com/).

Egy teljesen más megközelítés információi itt http://irene.lbl.gov/ , hisz a könyvtári, dokumentációs funkciókról se szabad megfeledkezni. Az újonc Almadio-nak azért drukkolunk, ha majd kész lesz, tiszta lappal indulhat a meghallgatás és az ELP is azóta fejlődhetett.

Kopásmentes lemezjátszás? Na de, miért félünk a kopástól? Jó esetben a hangszedő – tapasztalatom szerint – nem károsítja a barázdát. Vannak kedvenc lemezeim, ilyen pl. a Stravinsky: Tűzmadár LSO Dorátival. Biztos jóval túl a századik lejátszáson még mindig könnyeket csal a szemünkbe. Tehát legyen rendesen beállítva és nem kopott a hangszedő, erről is majd hamarosan bővebben.

Még e „fényes” témához kapcsolható az optikai hangszedő, melynek története valamikor a hetvenes években indult.
Most a DS Audio – egyébként szépen szóló – hangszedőjével találkoztunk a kiállításon.
Az már más kérdés, hogy választanám-e a “mozgatott tükör” elven működő pick up-ot? Előnye, hogy az MM vagy MC verziókhoz képest csökkenthető a mozgatott tömeg, de árnyalja a képet, hogy kényszerpályára kerülünk, hisz a saját fonójához ragaszkodik, meg ott a kb. $10K ár is.

Dörzskerekes lemezjátszók

Dörzskerekes lemezjátszókkal is szép számmal találkozhattunk. A törzsfejlődés korai fázisában, a hosszan-játszó LP lemezek korszakában kedvelt építési mód volt ez, melynél egy gumikerék (gumiperemes közvetítőtárcsa) segítségével vitték át a motor energiáját a lemeztányér belső peremére.
A litván Reed designdíjas Muse 3c futóművénél a felhasználó maga választhatja ki, hogy dörzskerekes, vagy szíjhajtású üzemmódban kíván-e éppen zenét hallgatni. Ezt a technológiát az új kisebb Muse 1c futóműbe is megtartották. A bemutatón a gyártóval folytatott beszélgetésből az tűnt ki, hogy – az ő termékeik és vásárlóik vonatkozásában – a többség a dörzskerekes üzemmódot részesíti előnyben. A csapágy upgrade lehetőségét is megtaláljuk náluk.

A kiállításon egy ilyen lemezjátszó a Szalai László által, az Ana Mighty Sound számára készített 103x hangszedővel szólt, kitűnően!
A malachite házba szerelt mc hangszedő boron tűszáras, Line Contact és Micro Ridge metszésű tűkkel, réz, valamint ezüst tekercsekkel készülhet. Gratulálunk!
Reméljük, ezt a sort majd mielőbb itt is bemutathatjuk Önöknek.

Malachit ház

München 2018

Még több bejegyzés a témában:

Clearaudio, AudioNet és Sense a Hifi Show-n

19. Házimozi & Hifi Show, 2018 A Hilton Budapest City 120-as szobában állítjuk ki az erős analóg Clearaudio jelforrással, AudioNet elektronikával és Sense hangdobozokkal összeállított rendszerünket a szállóban megrendezésre kerülő, immár 19. Házimozi &...

Pin It on Pinterest

Share This